Contextul actual
Planificarea pentru situatii neprevazute care duc la intreruperea activitatii nu este o sarcina simpla si este adesea usor sa adopti ideea ca nu se va intampla niciodata. Dar cu un „peisaj” din ce in ce mai digitizat si amenintarea atacurilor cibernetice in crestere, pregatirea pentru dezastru nu mai este o optiune, ci o necesitate. Desigur, nu este vorba doar de atacuri cibernetice pentru care trebuie sa fii pregatit; vremea, erorile tehnologice si eroarea umana pot de asmenea sa iti perturbe afacerea. Asigura-te ca planurile de Continuitate in Afaceri (BC) si de Recuperare in caz de Dezastru (DR) sunt actualizate si testate; acestea fiind esentiale pentru protejarea companiei in cazul unui eveniment neprevazut.
Continuitatea afacerii vs. recuperarea in caz de dezastru, care este diferenta?
Multi oameni confunda termenii Business Continuity (BC) si Recuperarea in caz de dezastru (DR), crezand ca acestia inseamna acelasi lucru, insa termenii sunt separati dintr-un motiv. Refacerea in caz de dezastru este un subset al planificarii continuitatii afacerii. Concentrandu-se exclusiv pe restabilirea cat mai eficienta a sistemelor si operatiunilor IT, DR invoca sisteme de rezerva si metode de contingenta IT pentru functii si aplicatii critice. Scopul DR este de a minimiza timpul de intrerupere a afacerii (RTO – Recovery Time Objective) si a pierderii de date (RPO – Recovery Point Objective) astfel incat mediul tau IT sa revina si sa functioneze in cel mai scurt timp posibil, cu pierderi minime de date. Continuitatea afacerii, pe de alta parte, priveste mentinerea functionalitatii afacerii in ansamblu si acopera un domeniu mult mai larg, inclusiv punerea in aplicare a unor controale preventive si gestionarea personalului si a clientilor.
Planifica!
Cea mai importanta parte a evitarii intreruperii afacerii in cazul unui dezastru este planificarea timpurie. Daca ai strategiile de BC si DR bine stabilite, poti fi pregatit pentru o recuperare rapida si eficienta, in cazul in care se declanseaza un dezastru. Include teste periodice pentru a te asigura ca planul ramane actualizat si pentru a evidentia eventualele vulnerabilitati. Fii pregatit sa faci schimbari si sa oferi instruire si resurse angajatilor acolo unde este necesar, astfel incat in orice moment sa fii sigur ca planurile tale functioneaza.
Indiferent de marimea afacerii sau experienta pe piata, toate organizatiile ar trebui sa implementeze un plan de continuitate a afacerii si de recuperare in caz de dezastru si sa le utilizeze impreuna, pentru a asigura cea mai mare protectie impotriva intreruperii activitatii.
Cu totii trebuie sa fim pregatiti sa avem contractat un Centru de Date Secundar, in care sa ne asiguram ca avem o replica consistenta a tuturor datelor importante, impreuna cu un set de resurse de procesare, memorie si stocare rezervate. Astfel ne asiguram ca vom putea rula aplicatiile critite de la distanta, din locatia secundara, in cazul unui de dezastru, fie el natural, fie cauzat de un atac cibernetic sau eroare umana.
Pentru mai multe detalii despre planul de recuperare in caz de dezastru si continuitate a afacerii intra aici sau contacteaza-ne direct pe adresa contact@cloud-vault.ro
Autor: Eduard Lapas, Senior Presales Consultant, Cloud & Infrastructure